luni, 30 martie 2009

Videanu: „Voi rămâne în amintirea bucureştenilor drept primarul-bordură“

INTERVIU Acuzând informaţiile „false” despre el Primarul general Adriean Videanu a refuzat să mai candideze pentru un nou mandat de primar din considerente de ordin personal. Într-un interviu acordat ziarului Gândul, Videanu susţine că în cei trei ani cât a fost primarul Bucureştilor a suferit mult în plan personal din cauza informaţiilor false care au apărut în presă despre el şi că din cauza acestora va rămâne în amintirea bucureştenilor drept „primarul-bordură“. „Am avut de suferit din cauza informaţiilor false, din cauza unor acuze false, atitudini care erau total neconforme cu realitatea. Şi acestea, ştiţi şi dumneavoastră cum e, se adună, se tot adună şi la un moment dat fiecare om îşi face un bilanţ şi se întreabă sincer: merită? Şi eu cred că, după trei ani în care am fost primar general, este bine să îmi văd de ale mele“, a spus Videanu. Pe de altă parte, el a afirmat că şi actuala legislaţie referitoare la funcţia de primar general l-a determinat să nu îşi mai dorească această funcţie. „Am avut o experienţă nefericită de trei ani de zile în care am simţit nevoia de a urgenta lucrările în Bucureşti şi din păcate te vezi lipsit de instrumentele cu care să rezolvi aceste probleme“, a spus Videanu. (M.Ş.) Reporter: Domnule Videanu ce v-a determinat să nu mai candidaţi la un nou mandat de primar general? Adriean Videanu: Sunt două paliere de de problematici care m-au determinat să iau această decizie. În primul rând o reprezintă cadrul legat, în care se poate desfăşura primarul general. Am avut o experienţă nefericită de trei ani de zile în care am simţit nevoia de a urgenta lucrările în Bucureşti şi din păcate te vezi lipsit de instrumentele cu care să rezolvi aceste probleme. Şi v-aş da câteva exemple: dacă vrei să reabiliteţi un drum
care este în competenţa ta de adminitrare ai nevoie de avizul primarului de sector, dacă vrei să plantezi un copac, în Bucureşti ai nevoie de aprobarea de la primarul de sector, dacaă vreau să pun un panou indicator la fel. Cu alte cuvinte totul depinde de această relaţie care din păcate nu a mers aşa cum ar trebui să meargă într-o unitatea administrativ teritorială. Cealaltă dimensiune este de ordin personal. Cred că mi-am făcut datoria faţă de oraşul pe care l-am gestionat timp
de trei ani de yile, dar la fel de adevărat este că datorită unei slabe comunicări am avut foarte mult de suferit în plan personal. Am avut de suferit din cauza informaţiilor false, din cauza unor acuze false, atitudini care erau total neconforme cu realitatea. Şi acestea, ştiţi şi dumneavoastră cum e, se adună, se tot adună şi la un moment dat fiecare om îşi face un bilanţ şi se întreabă sincer: merită? Şi eu cred că după trei ani în care am fost primar general este bine să îmi văd de ale mele. Reporter: Să înţeleg că v-ati făcut un bilanţ pentru cei trei ani ca primar general şi a ieşit „pozitiv” Adriean Videanu: Categoric. Eu m-am raportat întotdeauna la ceea ce am promis în timpul campaniei electorale şi la ceea ce am făcut. Am decalogul promisiunilor mele din care, trebuie să recunosc, două nu am putut să le rezolv şi unle dintre ele sunt în procesul de îndeplinire. Dar pot să completez decalogul cu altele care nu erau în programul meu şi pe care a trebuit să le fac pentru că problematica Bucureştiului m-a obligat să le rezolv în timp util. Vreau să vă spun că un primar este ca o femeie. O femeie învaţă să devină mamă după ce naşte, un primar cunoaşte problemele oraşului după ce ajunge primar. La un moment dat încercam să îmi explic de ce întotdeauna în capitalele europene orice primar are două mandate. Electoratul este unul matur care înţelege că proiectele derulete de un primar trebuie duse la îndeplinire în timp. Din acest punct de vedere sper să fiu un bun prieten şi un colaborator al lui Vasile Blaga, astfel încât într-un timp relativ scurt să-i împărtăşesc din experienţa mea. Reporter: Deci, potrivit bilanţului dumneavoastră nu o să ieşiţi pe uşa din dos ci pe uşa aceea mare din faţa de la Primărie? Adriean Videanu: Ceea ce îmi doresc cel mai mult este să îmi fac un bilanţ pe care să-l prezint bureştenilor şi din fericire pentru mine foarte multe din proiecte le voi inaugura acum în luna mai. Raportul am să-l prezint în jurul datei
de 10-15 mai. El va cuprinde ceea ce am promis şi ceea ce am făcut. Azi când noi vorbim am împlinit trei ani de când am fost ales primar general. Reporter: Cum credeţi că îşi vor aminti oamenii de Videanu. Ca „primarul bordură”, „primarul plimbăreţ”. Adriean Videanu: Ca „primarul bordură”. Cred că asta va fi. După cum aţi văzut nu am vorbit foarte mult despre această problemă (n.r. faptul că bordurile din Bucureşti ar fi aparţinut lui Videanu) pentru că nu aş fi fost credibil, dar veştile proaste se răspândesc foarte repede. Chiar şi unii colegi din presă, dintre care unii pe care îi apreciez şi îi stimez, au căzut în această capcană şi au crezut această făbulă cu bordura. Am avut totuşi şansa ca raportul Curţii de Conturi să clarifice acest lucru sunt împăcat cu mine însumi, sper ca cei care au greşit să-şi recunoască greşeala, accept din start scuzele tuturor, cu excepţia lui Cozmin Guşă şi Marius Marinescu pe care am să-i chem obligatoriu în faţa instanţei. Reporter: Ce vă reproşaţi? Adriean Videanu: Îmi reproşez că nu am comunicat eficient, îmi reproşez că am fost de multe pri mult prea îngăduitor cu anumite direcţii neperformante din primărie. Trebuie să recunosc acest lucru, dar eu am o educaţie de management a mea. Pentru mine la început toţi au premisa unei dorinţe de a performa şi am disponibilitatea de a investii în resursa
umană ceea ce am făcut o perioadă mare de timp, din păcate lucrurile în anumite zone nu au mers aşa cum mi-am dorit eu şi performanţa a fost un pic mai mică. Nu îmi cereţi să le nominalizez pentru că nu am să o fac din respect faţă de colegii mei, dar este un lucru pe care mi-l reproşez. Reporter: La noi este o obişnuiţă de a vorbi de moştenire grea. Cât de grea a fost moştenirea grea în cazul lui Videanu? Adriean Videanu: Aici aş vrea să clarificăm ceva. Foarte mulţi oameni aşteaptă un bilanţ de opt ani de guvernare a Bucureştiului. Ei spun aşa: patru ani Băsescu, patru ani Videanu, ce aţi făcut timp de opt ani de zile în Bucureşti? Pentru că nu avem dreptul să uităm, aş vrea să reamintesc perioada 2000-2004. Am avut şase primari de sector şi şase consilii de sector PSD, , un prefect PSD, un guvern PSD care timp de patru ani de nimic decât să-l blocheze pe Traian Băsescu în proiectele pe care le începuse. Practic am găsit în 2004 un oraş aflat în moarte clinică. Un primar care avea un primar general care avea o viziune pentru rezolvarea probelemelor dar nu era ajutat de Consiliul general. Aşa s-a ajuns să nu se poată face nimic în ceea ce priveşte infrastructura
.... Reporter: În cei trei ani de zile nu am avuzit nici un cuvânt rău despre primarul Traian Băsescu. Totul a fost perfect? Adriean Videanu: Nu am nici un fel de motiv să vorbesc nici laudativ, nici mai puţin laudativ, dar vreau să va spun că a fost un orimar care a acceptat argumetele studiilor pe care le-a avut şi a demonstrat că a avut viziune în rezolvarea problemelor Bucureştiului. Guşă – „un chibiţ politic” Reporter: S-a tot vorbit, inclusiv Cosmin Guşă, fostul coleg de partid, a spus că aţi favorizat fimele oamenilor din PD-L şi a oamenilor de afaceri din jurul PD-L. Cum staţi la acest bilanţ? Adriean Videanu: Nu am favorit nici una. Şi am să vă spun foarte clar. Toate aceste societăţi care lucrează în Bucureşti ele s-au format în perioada 2000-2004, o să spuneţi în perioada domnului Traian Băsescu, iar eu să va spun nu şi am să va argumentez de ce. Ei lucrau cu Administraţia Străzilor care era condusă de un director PSD şi era subordonată Consiliului General care era dominat de PSD. Este incredibil cum unii încearcă prin tot felul de declaraţii să inducă altă idee. Unele societăţi care s-au validat în aceea perioadă au câştigat în parte licitaţii în perioada mandatului meu. Dar trebuie să ştiţi că aproape 70 la sută din lucrări, în Bucureşti, pe perioada mandatului meu, au fost adjudecate de consorţii multinaţionale. Deci toate aceste acuze ale unui om pe care eu permiteţi-mi să nu dau doi bani, din punct de vedere politic, nu sunt reale. El este un chibiţ politic. Apropo de coleg de partid. Îl aud tot timpul spunând : „eu l-am făcut pe Traian Băsescu preşedinte”. Vreau să vă spun în permieră un lucru. Eu şi Vasile Blaga l-am trimis pe Cozmin Guşă prin ţară ca să scăpăm de el. Dacă el nu şi-a dat seama până acum vă spun eu că a fost atât de naiv încât nu şi-a dat seama. El spune că a făcut parte din staff-ul de campanie. Niciodată nu a făcut parte. El era cu numele şi ca să scăpăm de el, pentru că nu avea încrede în el, l-am trimis să facă deplasări în ţară şi acolo fiecare organizaţie ştia ce avea de făcut. Reporter: Mai devreme sau mai târziu o să ajungeţi la DNA? Adriean Videanu: Eu am zeci de plângeri la DNA. Aveţi cuvântul meu de onoare că nu am nici un fel de rezervă să mă duc la DNA. Cred că în această ţară atâta timp cât extistă o suspiciune trebuie să te duci să o lămureşti. Că este o plângere penală, că este o plângere civilă, ai obligaţia ca cetăţean să te duci să lămureşti această problemă. Reporter: Aveţi ceva semnale... Adriean Videanu: Am avut un dosar pentru abuz în funcţie în detrimentul intereselor private care sper că s-a lămurit. Am dat o dispoziţie de demolare a unei construcţii ilegale pe terenul municipalitaţii. Aceasta fost ridicată fără autorizaţie. Asta este. Proprietarul a făcut plângere penală şi a trebuit să mă duc să lămuresc situaţia. Reporter: Unul din motivel invocate în privinţa refuzului dv. de a nu mai candida a fost cadrul legislativ. Nu este valabilă această problemă şi în cazul lui Vasile Blaga? Adriean Videanu: Aici depinde de opţiunea personală.Poate că Vasile are o capacitate de negociere mult mai mare decât a mea. Poate că el se va înţelege altfel cu primarii de sector, poate bucureştenii vor înţelege acest lucru şi vor da şi primarului general şi primarii de sector. Aici am un argument. Uitaţi-vă ce s-a întâmplat în sectorul 3. Sigur aş putea spune că în proporţie de 90 la sută i se datorează lui Liviu Negoiţă dar şi primăria Capitalei are un rol pentru că ne-am corelat. Eu am făcut infrastructura mare, el pe cea secundară, eu parcări pe bulevardele principale, el pe străzile laterale. A existat permanent o colaborare şi cred că bucureştenii trebuie să vadă asta. Reporter: El va putea invoca mostenirea grea? Adriean Videanu: Nu. Eu sper ca Vasile Blaga să continue ceea ce am început bun şi să corecteze ceea ce am făcut mai puţin bun pentru că nimeni nu este perfect. Reporter: Dacă mâine ar fi un miting mare în Piaţa Universităţii, acolo unde vă placea dv să organizaţi revelione, ce le-ati spune bucureştenilor la final de mandat Adriean Videanu: Le-aş mulţumi în primul rând pentru răbdarea pe care au avut-o timp de trei ani de zile şi le-aş spune că şi o casă când vrem să o renovăm ne creem deranj. Ca să ne fie mai bine nu putem să nu avem şi această perioadă de disconfort. Reporter: La final de mandat veţi fi aplaudat sau fluierat? Adriean Videanu: La cum am văzut cercetările sociologice vor fi mulţi care vor fluiera, dar vor fi foarte mulţi care vor fi de acord cu mine.